1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق
مهمترین فعالیت معلم در محیط کلاس درس مربوط به مدیریت کلاس درس است (کایکی، 2009: 1215). در واقع مدیریت کلاس، تنظیم کننده فعالیت های کلاس برای تسهیل جریان یاددهی – یادگیری است (مهدی نژاد، 1392: 232). پژوهش ها مختلف نشان می دهد که سبک های مدیریت معلمان در کلاس نقش مهمی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا می کند و نقش مهمی در درگیری دانش آموزان در کلاس و ایجاد انگیزه در آنان دارد (آریان پوران، عزیزی و دیناروند، 1392: 26). به عبارت دیگر مدیریت کلاس درس شامل رشد دانش آموزان سالم، انگیزش سالم، معلم سالم، ارتباط سالم و انضباط سالم می باشد (خلخالی، سلیمانپور و فردی، 1389: 61). ارزشیابی مداوم و مستمر وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل و بررسی عوامل مرتبط با آن نیز یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی به ویژه در دانشگاه ها می باشد (همایی، حیدری، بختیار پور و برنا، 1388: 50). یکی از انواع ارزشیابی خودارزشیابی است، خودارزشیابی با مفهوم یادگیری مادام العمر مرتبط است. خودارزشیابی می تواند به عنوان مهارتی در نظر گرفته شود که به یادگیرندگان کمک می کند که نسبت به یادگیری­ها و بروندادهای خود آگاه شوند و می تواند به عنوان جزئی از فرایند زندگی فراگیران تبدیل شود (خندقی، سپندار، سیفی و جوادی، 1392: 59). خودارزشیابی، مناسب ترین روش برای بهسازی آموزش یادگیرندگان و کسب تجربه است که به عنوان یک ابزار فراگیر، با نگرش جامع به تمامی زوایای یادگیری به کمک یادگیرندگان می آید تا آن ها را در شناخت دقیق تر نقاط ضعف و قوت خود یاری کند (زارعی، ملکی و سبزی­پور، 1391: 134). با توجه به مباحث مطرح شده بررسی رابطه مدیریت کلاس با خودارزشیابی دانشجویان ضرورت دارد.

 

1-3- اهداف پژوهش
1-3-1- هدف اصلی
شناسایی میزان استفاده اساتید از سبک های مختلف مدیریت کلاس

شناسایی رابطه سبک های مدیریت کلاس با خودارزشیابی دانشجویان

1-3-2- اهداف ویژه
1-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت غیرمداخله ای

2-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت مداخله ای

3-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت تعاملی

4-تعیین رابطه سبک مدیریت غیرمداخله ای با خودارزشیابی دانشجویان

5-تعیین رابطه سبک مدیریت مداخله ای با خودارزشیابی دانشجویان

6-تعیین رابطه سبک مدیریت تعاملی با خودارزشیابی دانشجویان

7- پیش بینی خودارزشیابی دانشجویان بر اساس سبک های مختلف مدیریت کلاس

 

1-4- سوالات و فرضیه های پژوهش
1- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان  از سبک مدیریت غیرمداخله ای، استفاده می کنند؟

 

مقاله - متن کامل - پایان نامه

2- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان  از سبک مدیریت مداخله ای، استفاده می کنند؟

3- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان  از سبک مدیریت تعاملی، استفاده می کنند؟

4- بین سبک مدیریت غیرمداخله ای و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.

5- بین سبک مدیریت مداخله ای و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.

6- بین سبک مدیریت تعاملی و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.

7- تا چه میزان خودارزشیابی دانشجویان بر اساس سبک های مدیریت کلاس، قابل پیش بینی است؟

1-5- تعریف مفهومی و عملیاتی
1-5-1- مدیریت کلاس:
الف) مفهومی: مدیریت کلاس عبارت است از کلیه ی تلاش های معلم برای سرپرستی فعالیت های کلاس درس که شامل تعاملات اجتماعی، رفتار دانش آموزان و یادگیری است (ولفکانک و گلیکمن، 1986: به نقل از آریاپوران، عزیزی و دیناروند، 1392: 25).

1-5-2- سبک مدیریت غیرمداخله ای:
الف) مفهومی: در این شیوه، مسئولیت اصلی کنترل کلاس در اختیار فراگیران است. قوانین و مقررات توسط آنان و با راهنمایی مدرس کلاس تدوین می شود. تأکید این شیوه بر تفکرات و احساسات شخصی افراد است. تفاوت های فردی بسیار مهم تلقی می شود. به افراد کلاس فرصت داده می شود تا رفتارهای خود را کنترل کرده و نظارت نمایند. شیوه های مداخله ای عمدتاً حرکات و اشارات غیرکلامی، نشست های خصوصی، مهارت های ارتباطی و پیام هایی است که به افراد داده می شود (شریفیان، نصر و عابدی، 1386: 4).

ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت غیرمداخله ای عبارت است از آن چه که به وسیله گویه های (1-8) پرسشنامه محقق ساخته سنجیده می شود.

1-5-3- سبک مدیریت مداخله ای:
الف) مفهومی: در این شیوه معلم تلاش می کند اجرای وظایف یادگیری را بر عهده بگیرد. بنابراین، معلم کنترل قوی دارد، یعنی او تلاش می کند فعالیت های خود را جایگزین فعالیت های شناختی، عاطفی و فراشناختی دانش آموز نماید (یوسف زاده و معروفی، 1389: 87).

ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت مداخله ای عبارت است از آن چه که به وسیله گویه های (9-16) پرسشنامه محقق ساخته سنجیده می شود.

1-5-4- سبک مدیریت تعاملی:


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها