1-3- اهداف پژوهش
1-3-1- هدف اصلی
شناسایی میزان استفاده اساتید از سبک های مختلف مدیریت کلاس
شناسایی رابطه سبک های مدیریت کلاس با خودارزشیابی دانشجویان
1-3-2- اهداف ویژه
1-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت غیرمداخله ای
2-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت مداخله ای
3-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت تعاملی
4-تعیین رابطه سبک مدیریت غیرمداخله ای با خودارزشیابی دانشجویان
5-تعیین رابطه سبک مدیریت مداخله ای با خودارزشیابی دانشجویان
6-تعیین رابطه سبک مدیریت تعاملی با خودارزشیابی دانشجویان
7- پیش بینی خودارزشیابی دانشجویان بر اساس سبک های مختلف مدیریت کلاس
1-4- سوالات و فرضیه های پژوهش
1- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت غیرمداخله ای، استفاده می کنند؟
2- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت مداخله ای، استفاده می کنند؟
3- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت تعاملی، استفاده می کنند؟
4- بین سبک مدیریت غیرمداخله ای و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
5- بین سبک مدیریت مداخله ای و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
6- بین سبک مدیریت تعاملی و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
7- تا چه میزان خودارزشیابی دانشجویان بر اساس سبک های مدیریت کلاس، قابل پیش بینی است؟
1-5- تعریف مفهومی و عملیاتی
1-5-1- مدیریت کلاس:
الف) مفهومی: مدیریت کلاس عبارت است از کلیه ی تلاش های معلم برای سرپرستی فعالیت های کلاس درس که شامل تعاملات اجتماعی، رفتار دانش آموزان و یادگیری است (ولفکانک و گلیکمن، 1986: به نقل از آریاپوران، عزیزی و دیناروند، 1392: 25).
1-5-2- سبک مدیریت غیرمداخله ای:
الف) مفهومی: در این شیوه، مسئولیت اصلی کنترل کلاس در اختیار فراگیران است. قوانین و مقررات توسط آنان و با راهنمایی مدرس کلاس تدوین می شود. تأکید این شیوه بر تفکرات و احساسات شخصی افراد است. تفاوت های فردی بسیار مهم تلقی می شود. به افراد کلاس فرصت داده می شود تا رفتارهای خود را کنترل کرده و نظارت نمایند. شیوه های مداخله ای عمدتاً حرکات و اشارات غیرکلامی، نشست های خصوصی، مهارت های ارتباطی و پیام هایی است که به افراد داده می شود (شریفیان، نصر و عابدی، 1386: 4).
ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت غیرمداخله ای عبارت است از آن چه که به وسیله گویه های (1-8) پرسشنامه محقق ساخته سنجیده می شود.
1-5-3- سبک مدیریت مداخله ای:
الف) مفهومی: در این شیوه معلم تلاش می کند اجرای وظایف یادگیری را بر عهده بگیرد. بنابراین، معلم کنترل قوی دارد، یعنی او تلاش می کند فعالیت های خود را جایگزین فعالیت های شناختی، عاطفی و فراشناختی دانش آموز نماید (یوسف زاده و معروفی، 1389: 87).
ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت مداخله ای عبارت است از آن چه که به وسیله گویه های (9-16) پرسشنامه محقق ساخته سنجیده می شود.
1-5-4- سبک مدیریت تعاملی:
درباره این سایت