بین تیپ های شخصیت اینوگرام و راهبردهای کاریابی دانشجویان دانشگاه اصفهان می باشد.
1-3 ضرورت انجام تحقیق
کار و اشتغال از جمله مهمترین عواملی است که بر آیندهی فرد، سبک زندگی، میزان سلامت روانی، هویت، استحکام شخصیت، مفید یا غیرمفید بودن فرد، جامعه پذیری، تفریح، ساعات فراغت، رابطه فرد با دیگران و بسیاری از عوامل دیگر مؤثر است. کار برای فرد نشآن های از بلوغ است و موجب استقلال، آزادی و احترام برای وی میگردد (شفیع آبادی، 1381، اردبیلی، 1378).
بیکاری میتواند باعث طرد اجتماعی، تاثیر جسمی و روحی منفی بر فرد، خانواده و اجتماع گردد. بسیاری از انحرافات اجتماعی و اخلاقی، بزهکاریها، اعتیاد، جرم وجنایت و عدم توانایی ازدواج و تشکیل خانواده برای جوانان یا عدم توانایی ادامه تحصیل و پیشرفت، وابستگی به خانواده، عدم توانایی تامین معاش و شکل گیری مفاسد اجتماعی و تباهی افراد در جامعه ناشی از بیکاری است)ایمانیان و ایمانیان، 1384).
انتخاب شغل یکی از سرنوشتسازترین تصمیمات فرد است که به نظر میرسد از مهمترین مسائل جوانان کشور ما باشد. افراد زیادی با سطوح تحصیلی مختلف و با وضعیت اجتماعی و اقتصادی متفاوت درگیر این موضوع هستند. به طوری که این موضوع یکی از دغدغههای اصلی برای افراد جامعه و مسئولان است.
جامعه برای رسیدن به خودکفایی نیازمند انتخاب کارگران و نیروی ماهر است و بیکاری به معنی هدر دادن منابع جامعه است که هیچ کس نمیتواند در برابر آن بی اعتنا باشد(ناصرآرا، 1377، کیاوند، 1366). در این میان به نظر میرسد با وجود این که جویندگان کار در کشور ما بسیار زیاد هستند اما مهارتهای کاریابی و راهبردهای جستجوی شغلی کمتر مورد توجه قرار گرفته این در حالی است که استفاده از راهبردهای مناسب برای کاریابی در یافتن شغل و کار به فرد کمک زیادی مینمایند.
با توجه به این که جویندگان کار از راهبردهای مناسبی استفاده نمی کنند و گاهی حتی با آن ها آشنا هم نیستند، گمان میکنند فرصتهای شغلی در جامعه کم است و بنابراین به دنبال فراگیری مهارتهای کاریابی نمیروند و روشهای منفعلی درپیش میگیرند (صالحی، 1385).
اهمیت کار برای حیات انسان و جامعه کاملا مشخص است. از آن جا که به نظر میرسد کار یکی از اساسیترین نیازهای افراد جامعه به ویژه جوانان است، جایگاه و اهمیت پژوهش در زمینه کاریابی و کلیه عوامل وابسته به آن همچون راهبردهای کاریابی، نیاز به توضیح ندارد. با توجه به اهمیت موضوع بیکاری و اشتغال در جهان و کشور ما به نظر میرسد وم توجه به رفتارهای کاریابی و راهبردهای کاریابی و شناسایی عوامل وابسته به آن انکارناپذیر باشد.
ارزش هر پژوهش و فعالیتی در زمینهی کار و کاریابی، برای افراد جامعه از بدیهیات است به حدی که هر فرد از افراد جامعه میتواند ضرورت آن را بیان نماید. شاید اگر از کلیه ی افراد جامعهی ما و هر جامعهی دیگری در مورد اهمیت، اولویت و ارزش کار و کاریابی برای افراد جامعه به ویژه جوانان پرسیده شود، میتوان فهمید که کاریابی از ضروریترین نیازهای جهان و افراد به شمار میآید. چنین به نظر میرسد که با تغییرات اساسی در دنیای کار، این ضرورت به بحث اساسیتری تبدیل شده است که هیچ کس نمیتواند آن را انکار نماید. با نگاهی به افراد میتوان به این نتیجه رسید که پژوهش در زمینهی کاریابی و شیوهای که افراد برای جستجوی کار از آن استفاده میکنند، مورد نیاز همه افراد جامعه از هر قشر، سن، گروه و طبقهای است.
راهبردهای کاریابی و عوامل وابسته به آن برای پژوهشگرانی که علاقهمند به پیشبینی کنندهها و پیامدهای کاریابی هستند، موضوع با اهمیتی است و همچنین برای شاغلینی که کاریابان برای یافتن کار سراغ آن ها میروند اهمیت دارد. افراد معمولی، موسسههای آموزشی، مشاورین شغلی، سازمآن ها و به طور کلی همه جامعه از جمله گرو ه هایی هستند که به فرآیند و متغیرهای کاریابی علاقه مند می باشند. بنابراین کاریابی به حیطه ی وسیعی از افراد مربوط میشود از جمله افرادی که از بیکاری رنج میبرند، افرادی که میخواهند شغلشان را تغییر دهند، کسانی که برای اولین بار وارد بازار کار شدهاند، سازمآن ها و حتی مشاغل.
مسئله کاریابی، راهبردها و شیوههای آن برای دانشجویان، جوانان، محصلان، مسئولان آموزشی مدارس و دانشگاهها و مسئولان کشور و به طور کلی همه افرادی که با کار و اشتغال در ارتباط هستند، مهم است. این تحقیق برای مسئولین کشور، جوانان، دانشجویان، محصلین، فارغ التحصیلان، مسئولان دانشگاهها و مراکز تربیتی، والدین، برنامهریزان اجتماعی و تربیتی، افراد و سازمآن هایی که در حیطه کار و امور اجتماعی، تعلیم و تربیت، کارآفرینی، پرورش و رشد کودکان، نوجوانان وجوانان کار میکنند و مراکز کاریابی، مشاوران، مدیران و معلمان مدارس و مربیان ضروری است و مفید واقع می گردد.
این پژوهش میتواند برای افراد جویای کار، جهت پرورش مهارتهای کاریابی آنان مؤثر باشد و به طور کلی میتواند مورد توجه همهی کسانی که با موضوع کار و بیکاری درگیر هستند، قرار گیرد. بنابراین با احساس چنین ضرورتی، پژوهش در زمینه ی کار، کاریابی و عوامل وابسته به آن، برای کمک به همه ی افراد جامعه بسیار اساسی و لازم است و این مسائل باید به دقت و به طور مفصل، مورد بحث قرار گیرند.
1-4 اهداف پژوهش
1-4-1 هدف کلی
تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و راهبردهای کاریابی در دانشجویان دانشگاه اصفهان.
1-4-2 اهداف اختصاصی
1-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد آگهیهای استخدامی رومه ها.
2-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به مراکز کاریابی.
3-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبردگفتگو با دوستان و خانواده در زمینه کاریابی.
4-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بررسی وب سایت سازمان ها.
5-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به نمایندگیهای استخدام خصوصی.
6-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد ارسال درخواست مستقیم برای کار در سازمان مورد علاقه.
7-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به شرکتهای حرفه ای مرتبط با رشته ی فرد.
8-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بهره گیری از اساتید.
9-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بهره گیری از روابط در موسسات در حال تغییر با شغل های بلاتصدی.
10-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد کارکردنهای دوره ای در بازار کار.
1-5 فرضیههای پژوهش
1-5-1 فرضیه کلی
بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و راهبردهای کاریابی در دانشجویان دانشگاه اصفهان رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
1-5-2 فرضیههای اختصاصی
1: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد آگهیهای استخدامی رومه ها، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
2: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به نمایندگیهای استخدام خصوصی، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
3: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد گفتگو با دوستان و خانواده در زمینه کاریابی، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
4: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بررسی وب سایت سازمان ها، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
بین تیپ های شخصیت اینوگرام و راهبردهای کاریابی دانشجویان دانشگاه اصفهان می باشد.
1-3 ضرورت انجام تحقیق
کار و اشتغال از جمله مهمترین عواملی است که بر آیندهی فرد، سبک زندگی، میزان سلامت روانی، هویت، استحکام شخصیت، مفید یا غیرمفید بودن فرد، جامعه پذیری، تفریح، ساعات فراغت، رابطه فرد با دیگران و بسیاری از عوامل دیگر مؤثر است. کار برای فرد نشآن های از بلوغ است و موجب استقلال، آزادی و احترام برای وی میگردد (شفیع آبادی، 1381، اردبیلی، 1378).
بیکاری میتواند باعث طرد اجتماعی، تاثیر جسمی و روحی منفی بر فرد، خانواده و اجتماع گردد. بسیاری از انحرافات اجتماعی و اخلاقی، بزهکاریها، اعتیاد، جرم وجنایت و عدم توانایی ازدواج و تشکیل خانواده برای جوانان یا عدم توانایی ادامه تحصیل و پیشرفت، وابستگی به خانواده، عدم توانایی تامین معاش و شکل گیری مفاسد اجتماعی و تباهی افراد در جامعه ناشی از بیکاری است)ایمانیان و ایمانیان، 1384).
انتخاب شغل یکی از سرنوشتسازترین تصمیمات فرد است که به نظر میرسد از مهمترین مسائل جوانان کشور ما باشد. افراد زیادی با سطوح تحصیلی مختلف و با وضعیت اجتماعی و اقتصادی متفاوت درگیر این موضوع هستند. به طوری که این موضوع یکی از دغدغههای اصلی برای افراد جامعه و مسئولان است.
جامعه برای رسیدن به خودکفایی نیازمند انتخاب کارگران و نیروی ماهر است و بیکاری به معنی هدر دادن منابع جامعه است که هیچ کس نمیتواند در برابر آن بی اعتنا باشد(ناصرآرا، 1377، کیاوند، 1366). در این میان به نظر میرسد با وجود این که جویندگان کار در کشور ما بسیار زیاد هستند اما مهارتهای کاریابی و راهبردهای جستجوی شغلی کمتر مورد توجه قرار گرفته این در حالی است که استفاده از راهبردهای مناسب برای کاریابی در یافتن شغل و کار به فرد کمک زیادی مینمایند.
با توجه به این که جویندگان کار از راهبردهای مناسبی استفاده نمی کنند و گاهی حتی با آن ها آشنا هم نیستند، گمان میکنند فرصتهای شغلی در جامعه کم است و بنابراین به دنبال فراگیری مهارتهای کاریابی نمیروند و روشهای منفعلی درپیش میگیرند (صالحی، 1385).
اهمیت کار برای حیات انسان و جامعه کاملا مشخص است. از آن جا که به نظر میرسد کار یکی از اساسیترین نیازهای افراد جامعه به ویژه جوانان است، جایگاه و اهمیت پژوهش در زمینه کاریابی و کلیه عوامل وابسته به آن همچون راهبردهای کاریابی، نیاز به توضیح ندارد. با توجه به اهمیت موضوع بیکاری و اشتغال در جهان و کشور ما به نظر میرسد وم توجه به رفتارهای کاریابی و راهبردهای کاریابی و شناسایی عوامل وابسته به آن انکارناپذیر باشد.
ارزش هر پژوهش و فعالیتی در زمینهی کار و کاریابی، برای افراد جامعه از بدیهیات است به حدی که هر فرد از افراد جامعه میتواند ضرورت آن را بیان نماید. شاید اگر از کلیه ی افراد جامعهی ما و هر جامعهی دیگری در مورد اهمیت، اولویت و ارزش کار و کاریابی برای افراد جامعه به ویژه جوانان پرسیده شود، میتوان فهمید که کاریابی از ضروریترین نیازهای جهان و افراد به شمار میآید. چنین به نظر میرسد که با تغییرات اساسی در دنیای کار، این ضرورت به بحث اساسیتری تبدیل شده است که هیچ کس نمیتواند آن را انکار نماید. با نگاهی به افراد میتوان به این نتیجه رسید که پژوهش در زمینهی کاریابی و شیوهای که افراد برای جستجوی کار از آن استفاده میکنند، مورد نیاز همه افراد جامعه از هر قشر، سن، گروه و طبقهای است.
راهبردهای کاریابی و عوامل وابسته به آن برای پژوهشگرانی که علاقهمند به پیشبینی کنندهها و پیامدهای کاریابی هستند، موضوع با اهمیتی است و همچنین برای شاغلینی که کاریابان برای یافتن کار سراغ آن ها میروند اهمیت دارد. افراد معمولی، موسسههای آموزشی، مشاورین شغلی، سازمآن ها و به طور کلی همه جامعه از جمله گرو ه هایی هستند که به فرآیند و متغیرهای کاریابی علاقه مند می باشند. بنابراین کاریابی به حیطه ی وسیعی از افراد مربوط میشود از جمله افرادی که از بیکاری رنج میبرند، افرادی که میخواهند شغلشان را تغییر دهند، کسانی که برای اولین بار وارد بازار کار شدهاند، سازمآن ها و حتی مشاغل.
مسئله کاریابی، راهبردها و شیوههای آن برای دانشجویان، جوانان، محصلان، مسئولان آموزشی مدارس و دانشگاهها و مسئولان کشور و به طور کلی همه افرادی که با کار و اشتغال در ارتباط هستند، مهم است. این تحقیق برای مسئولین کشور، جوانان، دانشجویان، محصلین، فارغ التحصیلان، مسئولان دانشگاهها و مراکز تربیتی، والدین، برنامهریزان اجتماعی و تربیتی، افراد و سازمآن هایی که در حیطه کار و امور اجتماعی، تعلیم و تربیت، کارآفرینی، پرورش و رشد کودکان، نوجوانان وجوانان کار میکنند و مراکز کاریابی، مشاوران، مدیران و معلمان مدارس و مربیان ضروری است و مفید واقع می گردد.
این پژوهش میتواند برای افراد جویای کار، جهت پرورش مهارتهای کاریابی آنان مؤثر باشد و به طور کلی میتواند مورد توجه همهی کسانی که با موضوع کار و بیکاری درگیر هستند، قرار گیرد. بنابراین با احساس چنین ضرورتی، پژوهش در زمینه ی کار، کاریابی و عوامل وابسته به آن، برای کمک به همه ی افراد جامعه بسیار اساسی و لازم است و این مسائل باید به دقت و به طور مفصل، مورد بحث قرار گیرند.
1-4 اهداف پژوهش
1-4-1 هدف کلی
تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و راهبردهای کاریابی در دانشجویان دانشگاه اصفهان.
1-4-2 اهداف اختصاصی
1-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد آگهیهای استخدامی رومه ها.
2-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به مراکز کاریابی.
3-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبردگفتگو با دوستان و خانواده در زمینه کاریابی.
4-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بررسی وب سایت سازمان ها.
5-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به نمایندگیهای استخدام خصوصی.
6-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد ارسال درخواست مستقیم برای کار در سازمان مورد علاقه.
7-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به شرکتهای حرفه ای مرتبط با رشته ی فرد.
8-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بهره گیری از اساتید.
9-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بهره گیری از روابط در موسسات در حال تغییر با شغل های بلاتصدی.
10-تعیین رابطه ساده و چندگانه بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد کارکردنهای دوره ای در بازار کار.
1-5 فرضیههای پژوهش
1-5-1 فرضیه کلی
بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و راهبردهای کاریابی در دانشجویان دانشگاه اصفهان رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
1-5-2 فرضیههای اختصاصی
1: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد آگهیهای استخدامی رومه ها، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
2: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به نمایندگیهای استخدام خصوصی، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
3: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد گفتگو با دوستان و خانواده در زمینه کاریابی، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
4: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بررسی وب سایت سازمان ها، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
5: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به مراکز کاریابی، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
6: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد ارسال درخواست مستقیم برای کار در سازمان مورد علاقه ی فرد، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
7: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به شرکتهای حرفه ای مرتبط با رشته ی فرد، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
8: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بهره گیری از اساتید، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
9: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بهره گیری از روابط در موسسات در حال تغییر با شغلهای بلاتصدی، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
10: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد کار کردنهای دوره ای در بازار کار، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
[1]–Sukiennik , Bendat & Raufman
[2]– Unemployment
[3]–Job search skills
[4]–Job search methods
[5] -Job search behavior
[6]–Job search beliefs
[7]–Agzen & Fishbin
[8]–Arulmani
[9] – Kanfer , Wenberg & Kantrowitz
[10]–Barber ,Daly, Giannantonio &Philips
[11]–Sakes
[12]–Reid
[13]–Personality
[14]–Atkinson,Atkinson , Smith, Bem & Hoeksema
[15] -Parsons
[16]–Holland
[17]–Lowry
[18]–Mayers & Briggs
[19]–Tracey & Rounds
[20]–Enneagram
5: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به مراکز کاریابی، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
6: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد ارسال درخواست مستقیم برای کار در سازمان مورد علاقه ی فرد، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
7: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد مراجعه به شرکتهای حرفه ای مرتبط با رشته ی فرد، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
8: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بهره گیری از اساتید، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
9: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد بهره گیری از روابط در موسسات در حال تغییر با شغلهای بلاتصدی، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
10: بین ابعاد نه گانه شخصیت اینوگرام و استفاده از راهبرد کار کردنهای دوره ای در بازار کار، رابطه ساده و چندگانه وجود دارد.
[1]–Sukiennik , Bendat & Raufman
[2]– Unemployment
[3]–Job search skills
[4]–Job search methods
[5] -Job search behavior
[6]–Job search beliefs
[7]–Agzen & Fishbin
[8]–Arulmani
[9] – Kanfer , Wenberg & Kantrowitz
[10]–Barber ,Daly, Giannantonio &Philips
[11]–Sakes
[12]–Reid
[13]–Personality
[14]–Atkinson,Atkinson , Smith, Bem & Hoeksema
[15] -Parsons
[16]–Holland
[17]–Lowry
[18]–Mayers & Briggs
[19]–Tracey & Rounds
[20]–Enneagram
درباره این سایت